1. Houd vast aan je ritme

Het is belangrijk om structuur aan te brengen in je dag. Dit geeft rust in je hoofd en is goed voor je mentale gezondheid. Maak bijvoorbeeld een planning en werk deze af. Dit geeft een nuttig en goed gevoel. Belangrijk: houd je gebruikelijke dag- en nachtritme vast. Dat betekent dat je dagelijks op tijd uit én naar bed gaat, je aankleedt, je tanden poetst en normale kleding draagt.

  1. Vanuit huis werken

Creëer een fijne werkplek waar je ongestoord kan bellen of skypen zonder dat je gestoord wordt. Voor je mentale gezondheid is het goed dat je op een vaste plek in huis werkt. Bij voorkeur in een aparte ruimte. Op deze manier houd je werk en je privéleven van elkaar gescheiden. Zorg er voor dat je werktijd niet langer duurt dan normaal en je ook tijd neemt voor een koffie- of lunchpauze. Na je werkdag is het voor je mentale gezondheid belangrijk om je computer echt uit te zetten.

  1. Blijf in contact

Sociaal contact is een fundamentele behoefte van mensen. Het is belangrijk om in contact te blijven met vrienden, familie en collega’s. Ook als je niets bijzonders te melden hebt. Het contact is goed voor je mentale gezondheid en helpt tegen eenzaamheid. Er zijn verschillende programma’s en apps om elkaar te spreken. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk (video)bellen via Whatsapp, Skype of Microsoft Teams.

  1. Beweeg voldoende

De kans is groot dat je, nu je thuis aan het werk bent, minder beweegt. Toch is het belangrijk om dit te blijven doen. Zoek geregeld de frisse buitenlucht op en ga bijvoorbeeld in de middagpauze een stuk wandelen. Heerlijk in de buitenlucht, goed voor je longen en een goede afwisseling met het thuiszitten. Daarnaast is fysieke beweging in de buitenlucht ook goed voor je geest.

  1. Eet gevarieerd en gezond

Het is belangrijk om diversiteit in je eetpatroon aan te houden. Eet gewoon drie keer per dag gezond, zorg voor voldoende vitamines, drink genoeg en plan je eetmomenten. Verse producten, zoals groenten en fruit, bevatten vitamine C wat je voldoende energie geeft. Tip: maak een weekmenu en zorg dat je je de boodschappen hiervoor in huis hebt. Op deze manier hoef je niet dagelijks naar de winkel en hoef je ook niet onnodig te hamsteren.

  1. Blijf up-to-date

Het is een onzekere tijd, het coronavirus roept veel vragen op. Het nieuws blijven volgen is goed, op deze manier blijf je op de hoogte. Maar let op: verlies jezelf niet in sombere berichten, blijf relativeren. Er is ook goed nieuws, en er zijn nog genoeg dingen die je wel mag doen.