Solliciteren via mobiele apparaten neemt toe, veelgevraagde kandidaten verstoppen zich online en job hoppen is terug van weggeweest. Slechts enkele voorbeelden van verwachte sollicitatietrends in 2017. Hoe gaat uitzendbureau Actief Werkt! als snelgroeiende organisatie hiermee om?
Onderzoek door carrièreplatform Monsterboard bevestigt bovenstaande uitspraak. Daaruit blijkt namelijk dat 75% werkzoekenden de organisatie eerst goed bestuderen voordat ze daadwerkelijk solliciteren. En dat is niet even simpelweg de ‘over ons’ webpagina doorlezen. 70% van deze groep besteedt minimaal een uur aan het zoeken naar informatie over het bedrijf. Te denken aan de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden.
‘We werken hard aan onze online presentatie. Een prioriteit in 2017 om samen met team Marketing & Communicatie de organisatie nog beter weg te zetten. Kandidaten moeten direct kunnen zien wat wij te bieden hebben. Denk aan een werken bij-site die ook via mobiel makkelijk bereikbaar is.’
Monsterboard verwacht dat solliciteren via mobiele apparaten toeneemt in 2017. Millennials (18-35 jarigen) vormen over een paar jaar het grootste deel van de werkende beroepsbevolking en verwachten dat zij alles via hun mobiel kunnen regelen; van bankieren en shoppen tot aan daten en zelfs solliciteren.
‘Als Corporate Recruitment binnen Actief Werkt! doen wij er alles aan om mee te gaan met de nieuwste trends. Zo werken we bijvoorbeeld al met social job advertising op Facebook en LinkedIn’, vertelt de 30-jarige Keizer. ‘We nemen zeker de belangrijkste trends in recruitment komend jaar mee.’
Maar wat zijn die belangrijke trends dan volgens het recente onderzoek van Monsterboard?